پوست در زمستان از تو چه مي خواهد؟


 

نويسنده: روژان کريميان




 
با آمدن سرما، همه دل شان مي خواهد بروند در بهترين مراکز خريد و انواع کت، کاپشن و پالتوها را زير و رو کنند يا اينکه رفقا را جمع کنند، بروند در ارتفاعات تا از طبيعت زيبا لذت ببرند. اين جور مواقع در کيف و کوله پشتي، همه چيز از چسب زخم بگير تا آدامس بادکنکي پيدا مي شود؛ اما مرطوب کننده و ضد آفتاب چطور؟ دستکش تان را هم که جا گذاشته ايد. يک جفت جوراب پشمي هم که نمي ارزيد پول پايش بدهيد؛ اگر اين جوري بخواهيد ادامه بدهيد پيش از ميانسالي، پيري به سراغ تان مي آيد.

نقش پوست در تنظيم حرارت بدن
 

پوست، نقش مهمي در تنظيم حرارت بدن داد. در واقع جريان خون گسترده ي پوست، باعث حفظ گرماي طبيعي بدن مي شود. گسترش خوني پوست در برابر سرما به نحوي تغيير مي يابد که بتواند در دماي پانزده تا پنجاه درجه ي سانتيگراد محيط، دماي مرکزي بدن را در حدود 37 درجه ي سانتي گراد حفظ کند، تغيير در جريان خون پوست، مکانيزم لرزيدن بدن در برابر سرما و تغيير رنگ پوست، همگي براي حفظ سلامت ارگان هاي داخلي بدن صورت مي گيرند. با اينکه واکنش پوست در نوزادان، بزرگسالان و افراد مسن تا حدودي متفاوت است؛ اما پاسخ کلي پوست در جهت ثابت ماندن دماي مرکزي بدن يکسان است. البته استعدادهاي فردي مشخص نيز در انجام واکنش هاي سرمايي مهم اند، به نحوي که بعضي افراد نسبت به سرما حساس تر بوده و سرماي خفيف مي تواند در اين افراد، علايم اختلالات سرمايي را بروز دهد. برعکس، افرادي که به مدت طولاني در معرض سرما بوده اند (به ويژه اگر در سال هاي اوليه زندگي در محيط هاي سرد زندگي کرده باشند)، توانايي بدن شان در مقابله با سرما بالاتر مي رود. همه ي مسايلي که به آن اشاره شد، نشان مي دهند پوست در جهت حفظ منافع بدن، تغييراتي در خود ايجاد مي کند؛ اما در اين ميان ممکن است خود پوست نيز آسيب هاي خفيف يا جدي ببيند.

ضرورت مرطوب کننده و ضدآفتاب در زمستان
 

از جمله آسيب هايي که همه شما ممکن است در اين فصل تجربه کنيد، خشکي سطحي و سرخ شدن پوست در اثر سرماست. اين حالت چنانچه مدت تماس پوست با سرما کوتاه باشد، بعد از قرار گرفتن در محيط معمولي به تدريج رفع شده و رنگ پوست به حالت عادي باز مي گردد؛ ولي چنانچه فرد ساعات طولاني و بطور متمادي در معرض سرما باشد. اين تغيير رنگ، خشکي و خشن شدن پوست، مي تواند در پوست فرد باقي مانده و سطح پوست را دچار تغيير حالت دايم کند. بنابراين همه ي افراد توصيه مي شود که در اين فصل از کرم هاي مرطوب کننده و ضد آفتاب به مقدار کافي استفاده کنند. کرم هاي ضد آفتاب به ويژه در افرادي که در معرض برف قرار مي گيرند، مانند کساني که در ارتفاعات و کوهستان هاي برفي اسکي مي کنند، بسيار با اهميت تر است. زيرا علاوه بر نياز دايمي پوست به ضد آفتاب، سطوح برف و يخ که منعکس کننده ي نور آفتاب اند، مي توانند فرد را در معرض تماس مضاعف با اشعه UV قرار داده و آسيب هاي بيشتري به پوست وارد کنند.

پوست تان را به لذت آب داغ نفروشيد!
 

با توجه به حساسيت و کاهش رطوبت پوست در فصل زمستان و متعاقباً خشک شدن پوست، توصيه مي کنيم در اين فصل به منظور جلوگيري کردن از خشک شدن مضاعف پوست و همچنين چروک افتادن آن، از گرفتن حمام هاي آب داغ خودداري کنيد. منظور ما اين نيست که برويد زير آب سرد، يخ بزنيد. سرما بخوريد و بيندازيد گردن ما! قبل از رفتن زير دوش، ساعد خود را زير دوش ببريد و دماي نسبي آب را امتحان کنيد، آب ولرم يا نسبتاً گرم مناسب ترين حالت است، پوست تان را با حوله خشک کنيد و نقاط حساس تر پوستي از جمله دست و صورت تان را با کرم مرطوب کننده، مرطوب کنيد.

مراقبت از اندام هاي حرکتي
 

توقف طولاني به صورت قرار گرفتن در حالت سکون و بدون تحرک يا آويزان ماندن اندام تحتاني به مدت طولاني، باعث آسيب هاي مهم به ويژه در افرادي که ورزش هاي زمستاني انجام مي دهند. مي شود. به علاوه احتمال آسيب و برخورد و تصادفات در ارتفاعات پوشيده از برف و يخ وجود دارد که بايد بطوري جدي مد نظر جوانان و ورزشکاران قرار گيرد. اين آسيب ها چنانچه فرد سيگاري بوده يا سابقه ي هرگونه بيماري عروقي محيطي را داشته باشد، بسيار با اهميت تر است و مي تواند علاوه بر پوست، صدمات جدي نيز به اندام هاي تحتاني و فوقاني فرد وارد کند. چنانچه در برخورد با سرما دچار کهير سرمايي مي شويد يا اگر بطور موقت دچار کبودي يک يا چند انگشت دست شده يا هر نوع کبودي جلدي يا علايم خونريزي يا زخم غيرعادي در اندام هاي تان ديده مي شود، حتماً با متخصص پوست مشورت کنيد، زيرا هر يک از علايم فوق، قابل بررسي بوده و ممکن است دليل بر بيماري هاي مهم داخلي و عروقي باشد.

سرماي سخت، سر بي گناه مي دهد بر باد
 

پوست و موي سر هم در فصل زمستان، توجهات ويژه مي طلبند. پوست سر در زمستان دچار خشکي مي شود، بخصوص اگر در روزهاي سرد زمستاني، سرخود را خوب نپوشانيم، بادهاي سرد و دماي پايين هوا به خوبي خدمت پوست سر خواهند رسيد. تا به حال فکر کرده ايد که چرا در زمستان موهاي تان بيشتر وز مي شوند؟ سرماي اين فصل، الکتريسيته ي ساکن را به مدت بيشتري روي موها نگه مي دارد که اين مساله، باعث فاصله گرفتن موها يا به اصطلاح وز شدن آنها مي شود.

اين چند نکته را رعايت کنيد
 

هنگام خروج از منزل، حتماً سرخود را با شال زمستاني يا کلاه به خوبي بپوشانيد. بيش از حد از شامپو استفاده نکنيد و حتماً بعد از شستن موهاي تان، نرم کننده بزنيد. بعد از حمام، ابتدا موهاي تان را به خوبي با حوله آبگيري کنيد، سپس سشوار بکشيد. اگر از آن دسته از افرادي هستيد که هر روز از سشوار، اتوي صاف کننده و فرکننده و ديگر دستگاه هايي که با گرماي شديد موها را جزغاله مي کنند، استفاده مي کنيد؛ لطفاً در اين فصل دست از سر خود برداريد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 95.